HATALARLA ORTAYA ÇIKAN BAŞARILAR...
Dünyada kabul
görmüş pek çok buluş hatalar sonucunda ortaya çıkmış durumda. İlaç sektöründe
devrim niteliği taşıyan Viagra, Pfizer tarafından bir kalp ilacı olarak
tasarlanmıştı. Ortaya çıkan ürün, kalp rahatsızlıkları adına bir başarısızlık
hatta büyük bir hata olarak adlandırıldı.
Sonuçta Pfizer, bu ilaç üzerindeki
çalışmasını 1992 yılında durdurdu. 2000'li yıllarda ise Viagra, farklı bir
alanda etkisi kullanılarak sektörde çığır açan ve şirkete büyük getiri sağlayan
bir ilaç haline dönüştü. Aynı şekilde AIDS tedavisinde kullanılan AZT de aslında
kanser tedavisi için geliştirilmiş bir üründü.
Capital Dergisi'nin
haberine göre, günümüzde ev kadınlarının en fazla kullandığı ürün olan Teflon,
başlarda başarısız bir soğutucu olarak adlandırıldı. Son dönemde her yaratıcılık
öyküsünün en önemli örneği olarak gösterilen Post-it ise vasat bir yapıştırıcı
yapılmaya çalışılırken ortaya çıktı.
Aslında bu örneklerin her birinin
arkasında hata yapmaktan korkmayan, yaptığı hatayı fırsata dönüştürmeyi başaran
liderler var. Bu liderler genellikle yapılan hatadan ders çıkaran kişiler olarak
dikkat çekiyor. Onlar, başlangıçta hata gibi gözüken pek çok fikrin daha sonra
nasıl büyük geri dönüşler sağlayabileceğini biliyor. Örneğin, poşetsiz
elektrikli süpürgeyi icat eden James Dyson, bu buluşundan önce 5 bin 127 adet
prototip yaptı. Her denemesinden bir şeyler öğrenerek, çok başarılı bir projeye
imza atmayı başardı.
Bugünün dev şirketleri arasında yer alan FedEx'in,
havaalanı dışında araba kiralama hizmeti sunması herkes tarafından eleştirildi.
Bu girişimin büyük bir hata olacağı söylendi. Oysa bu iş fikri bugün FedEx'in en
fazla kullanılan hizmetleri arasında başı çekiyor. Thomas Edison'un, hiç bir
ticari değeri olmayan, fonografi üzerine sabırla çalışması yadırgandı. Satın
alınmayacak bir buluş için zaman ve enerji harcaması anlamsız bulundu. Reklam
sektörünün öncülerinden David Ogilvy'nin ise bazı projelerinde işe yaramayacak
reklamlar kullanması büyük hata olarak nitelendirildi. Oysa çoğu başarısızlıkla
sonuçlanan bu reklamlar, reklamcılık dünyasında yenilikçi bir yaklaşımın
oluşmasına neden oldu.
SÜREKLİ DENEMEK ÖNEMLİ
Yaratıcı
çalışmalarıyla dikkat çeken pek çok iş insanı da artık hata yapmanın bir erdem
olduğunu düşünüyor. Örneğin, dünya BT devi Microsoft'un kurucusu ve yaratıcısı
Bill Gates, "Her şirketin hatalar yapan ama bunlardan ders çıkaran insanlara
ihtiyacı vardır" diye konuşuyor. Üstelik bu sözleri BT sektöründe bir dönem
önemli yeri olan fakat daha sonra batan Craig Mundie'yi göreve getirirken
söylüyor.
Türkiye'nin 11,8 milyar YTL'lik cirosuyla en büyük şirketi
olan Petrol Ofisi Genel Müdürü Jan Nahum da, hata yapmaktan korkmamak
gerektiğini düşünenler arasında. "Salak yerine konmaktan korkmazsan başarırsın"
diyecek kadar iddialı olan Nahum, bir anlamda kendi liderlik felsefesini de bu
sözlerle açıklıyor.